divendres, de novembre 17, 2006

L'Ateneu i Barcelona. 1 Segle i 1/2 d'acció cultural

Potser poc de vosaltres sabeu de les meves activitats com a historiador. En el meu blog hi ha poques rastres en aquest sentit, però avui, no puc estar-me.

Ahir a la tarda, amb els meus companys del GEHCI (Grup d'Estudis d'Història de la Cultura i dels Intel·lectuals) també conegut com a Grup d'Historiadors de l'Ateneu Barcelonès, vam presentar el llibre col·lectiu L'Ateneu i Barcelona. 1 Segle i 1/2 d'acció cultural, editat per RBA-La Magrana.

En aquest llibre, la meva participació ha estat limitada. Molts de vosaltres sabeu de les turbulències de la meva vida i en el camp de la història, molts també sabeu, que estic acabant el llibre de la meva tesi doctoral. No es pot estar en tot i a tot arreu. Però tot i així us puc dir, que aquest petita participació m'ha ajudat molt i m'ha fet sentir el recolzament d'un grup de companys historiadors, amb els que porto, en la gran majoria, molts d'anys de relació.

En l'acte de prensentació, voldria destacar la gran aportació de Miquel Roca i Junyent, però sobretot, la del que ha estat i és el meu mestre en el mon de la història, en Jordi Casassas.

En Jordi Casassas, sempre ha estat una mena de resistent de les idees i ara uns quants anys després de coneixer-lo, ho continua essent. Ahir, ens va parlar de les limitacions de la memòria històrica, del seu caràcter personal i de la seva tendència a oblidar el que no li interessa. En Jordi Casassas, fa aquesta crítica, per tal de reivindicar el treball científic de l'historiador, que és l'únic que pot fixar el coneixement i li pot donar tota l'amplitut que necessita el nostre coneixement de la nostra societat i del nostre passat.

En tot cas, es un motiu d'alegria la meva participació, una vegada més, en un llibre col·lectiu del GEHCI, un llibre que estudia una institució molt important en la vida col·lectiva barcelonina i catalana per extensió. Un lloc que ha estat de resistència, en moments en els que ens ha mancat la llibertat i per molts de nosaltres, la casa on hem pogut formar-nos, estudiar, ... , la casa on vaig fer la meva tesi