dissabte, de maig 30, 2009

CODESA, defensa la vida de YAHYA MOHAMED EL HAFED IAAZA, de les tortures de les forces colonials marroquines




El Col·lectiu dels Defensors Sahrauís dels Drets Humans (CODESA) continua la seva lliuta per salvar la vida de l'activista YAHYA MOHAMED EL HAFED IAAZA, que després de superar més de 60 dies de vaga de fam, de ser traslladat de forma clandestina a l'Hospital Hassan II (sense donar cap explicació ni informació als seus familiars) que veu com els guardies colonials marroquins el volen forçar a menjar, que ha de viure condicions indignes d'empresonament (depullat en cel·les immundes) maltractats (sovint rep, com els altres presos polítics sahrauís, patades, intent de violació, insults, amenaces de mort ... 

Tot sense cap denúncia dels partits polítics espanyols i catalans, sense cap suport d'aquells que diuen recolzar la causa sahrauí.

Fins quan callaran aquells que diuen defensar els drets democràtics , aquells que com el ditputat del PSOE, Juan Callejón, diuen defensar una proposta d'autonomia que no te cap base legal ni es pot inscriure en cap ressolució de la ONU, però que no ha tingut el més mínim interès per conèixer la situació dels activistes sahrauís, que com YAHYA MOHAMED EL HAFED IAAZA, lluiten per la independència del seu país però també per la seva dignitat personal

En fi, segurament, en les properes eleccions, quan des del moviment solidari amb el Sàhara plantegem presentar una llista, es rebran les mateixes pressions per no fer-ho posible.
 

diumenge, de maig 03, 2009

VI Jornadas sobre Cultura Saharaui de la Universidad de Alcalá

Són unes jornades molt treballades per una associació, la d'Alcalà de Henares, que porta molts anys treballant els aspectes culturals del poble saharaui. 

Aquestes son els coses que voldria veure a Catalunya

Rabab Amidane: una combatent sahrauí a internet. Notícia publicada a Kaosenlared

Rabab Amidane una combatiente saharaui en internet

"Zapatero tiene una oportunidad histórica para ayudar al pueblo saharauí"
Paka Díaz 
www.kaosenlared.net/noticia/rabab-amidane-combatiente-saharaui-internet

Ni la agresión a su madre y hermanas ni el encarcelamiento de su hermano han logrado callar a esta joven saharaui.Su denuncia, a través de internet, de la opresión a su pueblo le ha hecho merecedora del Premio de la Paz 2009 de los estudiantes noruegos.
 

Tiene sólo 23 años pero habla con la gravedad de quien ya ha visto demasiado. Rabab Amidane, universitaria saharaui, recibió el pasado 28 de febrero el Premio de la Paz de los estudiantes noruegos, de la mano de la premio Nobel irlandesa Betty Williams. Otros Nobel, como Desmond Tutu o Shirin Ebadi, le mostraron también su apoyo. Su lucha, la de todo un pueblo por conseguir la autodeterminación. Sus armas: vídeos, fotos y testimonios de la represión marroquí que esta aguerrida joven cuelga en Internet para acabar con el olvido de los medios y de la comunidad internacional a su causa. Entre esas imágenes, las suyas propias, tras sufrir la violencia de la policía en su carne. Amidane dedicó el premio a su pueblo.


YODONA. ¿Cómo te convertiste en una activista por los derechos del pueblo saharaui?

RABAB - Para mí, la ocupación y la opresión eran algo casi normal porque así había sido desde que nací. Además, la propaganda marroquí, el lavado de cerebro en la escuela y el estricto control de los medios hacen que sea muy difícil conseguir datos objetivos sobre la situación. Sin embargo, que amigos, conocidos e incluso miembros de mi familia fueran golpeados o encarcelados simplemente por alzar su voz, me hizo despertar y contribuir al cambio, aunque supusiera un riesgo.

¿Cuál es la situación que se está viviendo allí?

Muy dura. Los informes de organizaciones como Human Rights Watch o Amnistía Internacional denuncian que vivimos, bajo la ocupación marroquí, en una de las sociedades más represivas del mundo. Pero, aunque muchos saharauis pasan miedo, tengo la impresión de que desde nuestra intifada de mayo de 2005, más y más gente se está atreviendo a romper el silencio. Por eso, la policía, el ejército y los servicios de inteligencia marroquíes han aumentado su opresión. Estamos demostrando que no aceptamos ser marroquíes.

Varios miembros de tu familia han sufrido esa represión directamente.

Sí, mi querido hermano, El Ouali Amidane, fue condenado a cinco años de prisión hace dos, en un juicio en el que no dejaron presentarse a sus testigos; algunos hasta fueron torturados para evitar que acudieran. Y mi hermana Malak fue despedida por la presión de la policía marroquí. Además, han asaltado nuestra casa en numerosas ocasiones. En la última, en noviembre de 2007, golpearon a madre y a todas mis hermanas y la casa fue pulverizada.

Tras esos ataques,¿a quién pueden acudir?

A la policía no, desde luego, porque ellos son los perpetradores o quienes los dirigen. Además, muchas veces van a los hospitales y amenazan a las víctimas. El único modo de parar esto es organizarnos mejor y trabajar local, nacional e internacionalmente para demandar el respeto a nuestros derechos. Nos han convertido en ciudadanos de segunda en nuestro propio país, mientras el gobierno marroquí y sus aliados internacionales hacen dinero a costa de los recursos que poseemos: fosfatos, hidrocarburos, pesca...

¿Cómo es, por tanto, crecer en el Sáhara?

Hay una gran frustración entre los jóvenes. Los profesores nos humillan por nuestra lengua o informan a la policía marroquí si nos mostramos contrarios a la ocupación. Hasta la fecha, el gobierno marroquí no ha creado ni una universidad, así que tenemos que ir a estudiar a su país, y allí sufrir persecuciones y humillaciones por nuestra ropa, nuestra lengua... En los exámenes orales, sean de lo que sean, nos preguntan si el Sáhara Occidental forma parte de Marruecos. Si no contestas lo que quieren oír, te suspenden. Yo he tenido que abandonar la Universidad por las persecuciones y el miedo. Han matado a varios alumnos saharauis. Intentaré seguir estudiando fuera, pero ahora permanezco encerrada en mi casa casi todo el tiempo. No hay bibliotecas, ni cines, y con los puestos de control nos impiden ir a la playa o hacer un picnic en el desierto. Sólo salgo para grabar la represión policial en las protestas pacíficas.

¿Ves un fin, unas elecciones libres y la tierra de nuevo en vuestras manos?

Sí. No se debe desestimar la determinación de los saharauis a luchar. Sería peligroso e insensato. Como los sudafricanos, los timorenses o los namibios, lo conseguiremos. Tras tantos años, sabemos que nadie nos dará nuestros derechos voluntariamente, dependemos de nuestros esfuerzos. Al mismo tiempo, reconocemos la ayuda internacional; cuanto más apoyo consigamos, antes lograremos la libertad.

¿Qué le pedirías al presidente José Luis Rodríguez Zapatero para tu gente, para tu país?

Debe reconocer que España tiene la principal responsabilidad histórica de nuestra situación. Aún así, la mayoría de nosotros mira a los españoles como hermanos, y esperamos que actúen correctamente. Zapatero tiene una oportunidad histórica para ayudarnos. Primero, retirando su apoyo a los intentos marroquíes de legitimizar la ocupación. Esa propuesta de autonomía es contraria a la ley internacional y al deseo saharaui. La autonomía debe ser votada en un referéndum libre, justo y transparente.

Per tots i totes, les persones que estimen el poble sahrauí



No creas, poeta, que tu voz no se oye.


Con bellas palabras puede cambiarse el  mundo


si esas palabras dicen  lo que hay que decir.


No hay alto el fuego para los poetas:


Sólo versos, como balas, disparando al corazón de la injusticia.

 


M. J.  Alvarado

dissabte, de maig 02, 2009

Les misèries del moviment solidari a Catalunya. El meu post 500 (quina llàstima!!!!!)

Potser feia massa temps que pensava a què dedicaria el meu post 500 en el meu blog, potser esperava dedicar-lo a quelcom d'alegre o interessant, de motius n'hi ha:

L'amiga Conx, ha escrit un llibre excel·lent sobre costums i tradicions sahrauís o l'antropòleg basc Andoni Sáenz de Buruaga ha escrit un excel·lent compendi del seu treball a Tiris: Contribución al conocimiento del pasado cultural del Tiris. Sahara Occidental, dues formes d'entendre el treball en positiu, de donar alçada i prestigi al poble i al moviment solidari amb el Sahara Occidental.

Però no, des de aquest racó, de la Península Ibèrica, som incapaços de celebrar res. Tot al contrari, et trobes en mig de conflictes que no semblen tenir solució i que l'únic que fan es mermar, dia a dia, la nostra credibilitat. Crec que fins i tot els marroquins ja no es molesten ni a intentar desacreditar-nos, ens ho fem nosaltres sols

Et trobes amb gent que de cop i volta et deixen de saludar o parlant-te malament sense saber l'arrel dels posibles problemes (si es que hi son). Et trobes amb gent que t'inclou en una sèrie de conflictes sense saber de que vénen o a on van i el més fotut del cas, A MI NI M'INTERESEN NI EN VULL SABER RES. Sembla mentida que hi hagi gent que no sàpiga ENCARA, que sóc dins del mon de solidaritat amb el poble sahrauí, per intentar fer cooperació, per recolzar una causa que em sembla justa, per intentar que TOT UN POBLE, surti dels seus inferns particulars, ja sia a la HAMMADA o al SAHARA OCCIDENTAL ocupat per les forces colonials del Marroc.

Un d'aquests dies he rebut un mail (que evidentment no faré públic) d'un company ja desanimat. L'entenc perfectament i no sap com. Però es que hi han coses que clamen al cel. Treballes i treballes i de cop i volta, surt la crítica, quan tu ni tan sols t'has plantejat criticar a ningú.

La veritat és que estem en un món miserable, on carregar unes maletes en una cinta transportadora es pot convertir en un acte de poder i no de col·laboració. On fer-se una foto amb segons qui es pot convertir en un punyal i no en un acte de cooperació i solidaritat. On es juga amb la misèria d'uns refugiats i no es promou amb força la cooperació.

La veritat, encara sóc en aquest món, per amics com el que cito indirectament.

La meva proposta és clara, cal treballar a Catalunya, des d'un sol moviment solidari, respectant la realitat organitzativa de cadascú. Ja no val allò del ser o no ser ACAPS, cadascú és d'on és sense més. És miserable, tenir una visió prèvia de les persones pel fet d'estar o no estar organitzat segons on. És Miserable i hipòcrita.

Crec que tothom que em conèix sap que fa ja uns anys que vaig fer un pas que pensava que ajudaria a compondre el moviment solidari amb el Sàhara. Jo encara estic en aquest mateix punt, mai he preguntat a ningú si era o no era d'ACAPS a l'hora de treballar ... sols he preguntat si s'està no s'està amb els sahrauís, amb el FRENTE POLISARIO ... és l'únic tracte que espero que es tingui amb mi, res més.